pdf_micDownload PDF

Abstract

GrittyHub is a space for exploring educational alternatives. This article brings an overview of the afterschool pilot project we have developed over the past year. Our intention was to create a new program focusing on the time children in grades 0-4 have after school. We wanted to provide a different solution to these children, who, most of the time, are involved in the standard afterschool activities with their own teacher.

 

 

SmartWeek – pilotul de afterschool în stil Gritty

 

GrittyHub este un spațiu al explorării alternativelor educaționale. În ultimul an, ne-a preocupat inițiativa de a crea un program dedicat timpului (liber) pe care copiii din clasele 0-4 îl au după școală, descoperind că aceștia fac parte, de cele mai multe ori, din grupuri participante la soluțiile clasice ale unui afterschool cu propria învățătoare. Vulnerabilitățile identificate, drept urmări ale acestui tip de activități, țin de: expunerea la un singur învățător, care îi limitează pe elevi la un singur stil de comunicare, atmosfera clasică din cadrul unui cod de comportament tradiționalist, conținutul de cunoștințe standardizat și nemodernizat, nevoia de acces diversificat la informație. De aceea, știind că este important pentru copiii cu vârste între 6-10 ani să aibă parte de un anumit context educațional, care să le permită crearea și/sau conservarea unui nivel de fericire până la dezvoltarea armonioasă a vieții de adult, miza programului afterschool în stil Gritty a fost de la bun început facilitarea accesului la un astfel de context. Momentan, de la inițierea pilotului, desfășurăm programul cu un grup de 7 copii (vârste 7-10 ani), oferindu-le activități de dezvoltare specifice, într-un spațiu non-formal și cu un interval orar zilnic stabil, după orele de școală.

Contextul educațional optim poate fi definit în termeni de:

  • Context fizic – acesta presupune un ansamblu format din: un spațiu comun, de tip open-space, în care pot lucra 50-100 copii; săli specializate pe domenii de dezvoltare; instalații de tip VR & AR pentru a transforma spațiul în funcție de tematică; aparate care măsoară activitatea neuronală pentru a oferi indicatori obiectivi de neurofeedback; bibliotecă tematică, expusă la îndemâna copiilor.
  • Context caracterial – acesta constă în asigurarea că fiecare colț al spațiului invită la un anumit tip de gândire, că fiecare propunere de program îndeamnă la un anumit tip de acțiune, că fiecare dialog încurajează un anumit set de valori.
  • Context de stil de viață – acesta vizează adaptarea mediilor de viață la nevoile corpurilor noastre. În urma modernizării și, mai ales, a tehnologizării, contextele în care ne desfășurăm cu toții activitatea s-au schimbat considerabil. Conștientizarea acestui fapt, în termeni de biohacking – știință care urmărește să protejeze nevoile legitime ale corpurilor noastre, proiectate să existe în anumite condiții –, trebuie urmată de transformarea acestor medii în vederea obținerii siguranței organismului.

Spațiul dedicat proiectului afterschool în stil Gritty presupune săli specializate pentru:

  • CharacterLab – organizăm sesiuni de planning vocațional personalizat și ateliere de antrenament al trăsăturilor de caracter;
  • TechLab – oferim activități cu focus pe științele matematice, IT, robotică și aplicații pe domeniile cunoașterii;
  • ScienceLab – dezvoltăm ateliere cu tematica de știința aplicată;
  • CookingLab – alimentele sunt combustibil pentru corp, așa că ne asigurăm că aici copiii își pot personaliza alimentația și pot găti, devenind responsabili pentru alegerile lor;
  • ProjectLab – copiii își pot pune în aplicare ideile, având în cadrul activității mentori, care să îi ajute să planifice, să acceseze resurse, să primească feedback pentru proces.

Profilul academic al proiectului are un puternic accent practic, fiind orientat către noile direcții de pe piața muncii. De aceea, urmărim ca informațiile oferite și conținuturile sesiunilor desfășurate la GrittyHub să fie relevante și în acord cu viitorul profesional, implicit academic, al copiilor din programul nostru afterschool. Câteva dintre activitățile în stil Gritty vizează:

  • computing-ul (programare, animație);
  • ingineria (bioinginerie, inginerie genetică, inginerie electronică);
  • educația financiară (finanțe, piețe);
  • biografii scurte ale oamenilor de succes (ideal vizionare de documentare sau ecranizări);
  • biohacking-ul și corpul uman;
  • psihologia aplicată și instrumente de supraviețuire.

În ceea ce privește metodele și abordările de învățare/abilitare, stilul Gritty înseamnă:

  • Accent pe contexte practice.
  • Mentorat one-to-one și relații relevante – la bază se află principiul „învăț de la cel care îmi place sau de la cel pe care îl percep competent”.
  • Respectarea timpului de atenție vs. non-atenție.
  • Învățare naturală, experiențială.
  • Gritty Code – un cod care asigură un set de comportamente sănătoase și disciplină.
  • Autonomie asumată – presupune un mindset de tipul „fac ceva pentru că îmi place, nu pentru că trebuie sau pentru a evita să iau o notă mică”.
  • Sprijin pentru motivație intrinsecă.
  • Lectură selectivă personalizată, dintr-o bibliografie de calitate.
  • Folosirea platformelor și aplicațiilor (apps) educaționale, a resurselor video; în plus, încercăm să ne orientăm către a crea chiar o platformă proprie, cu un conținut specific.
  • Crearea unui canal YouTube, cu influenceri pe teme relevante, documentate calitativ.
  • Tehnici de memorie, tehnici de focalizare, antrenarea trăsăturii grit, plus cronometrare și planning în relație cu un anume conținut de memorat.

De asemenea, avem metode și abordări de asumare a implicării copiilor, prin care ne dorim să dezvoltăm mindsetul de creștere și plăcerea învățării. Dintre acestea, amintim:

  • Teacher Caring: copiii se implică mai serios și mai puternic în activitatea temelor, atunci când știu că există o persoană căreia îi pasă cu adevărat de rezultatele muncii sale.
  • Feedback for Growth: copiii învață mai eficient când profesorul validează și încurajează progresul lor, oferindu-le feedback în vederea îmbunătățirii abilităților academice.
  • Meaningful Work: copiii sunt mult mai motivați atunci când descoperă că ceea ce studiază are legătură cu viața lor reală, practică, cea din afara sălii de curs.

Programul afterschool în stil Gritty, din punct de vedere al contextului caracterial, pune accentul pe trăsăturile de caracter și antrenarea acestora. Astfel, în cadrul SmartWeek, săptămâna activităților planificate pentru copiii de 6-10 ani, vizăm următoarele trăsături de caracter:

  • Grit – capacitatea de a munci serios pentru ceea ce iubești.
  • Autocontrol – antrenamentul funcțiilor executive ale cortexului prefrontal: inhibiția impulsului, focalizarea, autoreglarea emoțională, memoria de lucru, luarea deciziilor, ținând cont de emoțiile celorlalți, rezistența la distractori, flexibilitatea cognitivă etc.
  • Recunoștință – într-o lume plină de abundență, este foarte ușor să iei lucrurile de-a gata (for granted); totuși, recunoștința este trăsătura care crește nivelul de fericire, este capacitatea de a aprecia gesturi frumoase, resurse și oportunități.
  • Curiozitate – înclinația copiilor de a căuta în mod activ răspunsuri la întrebările lor, de a păstra o doză sănătoasă de scepticism în raport cu sursele de informații, dar și de a învăța să testeze realitatea ca un (mic) om de știință;
  • Optimism – asumarea că lucrurile se pot termina cu bine, acționând în direcția propusă;
  • Entuziasm – trăsătura de a fi plin de viață, efervescent și nerăbdător;
  • Inteligență Socială – arta de a trăi frumos cu ceilalți, prin comunicare, negociere, acceptare a diferențelor și cooperare.

Pentru a obține rezultate optime, contextul SmartWeek mizează pe faptul că dezvoltarea minții copiilor reprezintă un proces, iar în urma unui an academic, cu un program zilnic de 6-7 ore de „lucru”, știm că se pot amplifica uimitor zonele mentale și se poate forma inclusiv un mindset orientat către:

  • inovație și gândire creativă (out of the box thinking);
  • disciplină și grit;
  • abilități sociale (social skills) – dezbatere, public-speaking, acceptarea diversității;
  • identificarea timpurie a înclinațiilor și orientarea resurselor în direcția relevantă a dezvoltării vocaționale;
  • utilizarea tehnologiei în scop educațional sau chiar pentru realizarea unor noi proiecte educaționale.

Comunicarea și raportarea către părinți este o parte importantă din proiectul nostru, mai ales pentru a asigura susținere, continuitate și echilibru în activitățile desfășurate de fiecare copil. De aceea, părinții vor fi maxim conectați cu progresele copiilor în aria lor vocațională, ba chiar SmartWeek încurajează implicarea activă a adulților în acest sens. Instrumentele folosite pentru urmărirea activității emoționale, caracteriale și vocaționale a fiecărui copil constau în:

  • Feedback permanent, în baza grilei de lectură a Inteligenței Emoționale (EQ);
  • Character Card – un instrument de tip observație și self-report care măsoară progresul trăsăturilor de caracter (inteligența caracterială);
  • Un dosar interdisciplinar cu studiul înclinațiilor și abilităților fiecărui copil, pentru a crea atât un profil vocațional, cât și un plan de dezvoltare (vizând nevoi, resurse și progres).

Echipa Gritty are în componență:

  • Un psiholog format în spiritul trăsăturilor de caracter; rolul acestuia este să orienteze copiii la teme și să orchestreze activitățile personalizate.
  • Mentori cu abilități specifice, profesioniști voluntari din arii reale de business (IT, Robotică, nativi englezi etc.), care vin ocazional și / sau la cerere în funcție de proiecte.
  • Un psiholog care realizează orientarea vocațională.

Întreaga echipă ajută constant la dezvoltarea și derularea programului afterschool în stil Gritty. Redăm, mai jos, o galerie foto care surprinde atmosfera acestui proiect-pilot și, în încheiere, vă invităm să ne cunoaștem și să descoperim împreună alternative educaționale pentru copiii noștri!

biohaking_ochelari_care_filtreaza_lumina_albastra

Biohaking – ochelari care filtrează lumina albastră

  atelier_creativ

Atelier creativ

lucru_in_echipă_e_distractiv

Lucru în echipă e distractiv

metode_de_cunoastere_folosind_new_media

Metode de cunoaștere folosind new media

grija_fata_de_ritualul_hranirii

Grija față de ritualul hrănirii

moment_vocațional_pasiune_pentru_benzile_desenate

Moment vocațional – pasiune pentru benzile desenate

incurajarea_timpului_petrecut_in_aer_liber

Încurajarea timpului petrecut în aer liber

moment_de_lectura_si_cooperare

Moment de lectură și cooperare

moment_de_meditatie_pentru_restabilirea_focalizarii

Moment de meditație pentru restabilirea focalizării

moment_vocational_coregrafie

Moment vocațional – pasiune pentru coregrafie

moment_vocational_abilitați_practice

Moment vocațional – abilități practice

incurajarea_lecturii

Încurajarea lecturii

 

Despre Autor

Dr. Liliana Hadji

Psiholog și fondator al Asociației Gritty Education

hello@gritty.ro

 

 

Referințe

 

 

Galerie

Social Media: